Spodní tan-tchien
„Tchaj-ťi čchüan připisuje velký význam podbřišku,
protože pokud je podbřišek uvolněný a v klidu, čchi přirozeně stoupá.“
Wang Cung-jüe (Wang Zongyue)
„V podbřišku se nachází tan-tchien, který je ‚zdrojem pohybu v tchaj-ťi čchüan‘.“
Wang Čuang-chung (Wang Zhuanghong)
„Síla celého těla vychází z tan-tchienu, kam se rovněž vrací a je zde uchovávána.“
Čchen Sin (Chen Xin)
„Veškeré pohyby a dýchání v tchaj-ťi čchüan jsou předurčovány tan-tchienem;
tan-tchien uskutečňuje a napájí/zásobuje.“
Li Ja-süan (Li Yaxuan)
P eristaltické pohyby měkkých vnitřních orgánů v podbřišku usnadňují vnitřní otáčivé pohyby tan-tchienu (dantianu), který se následně stává hybnou silou celého těla.
Existují pro to dva důvody: Zaprvé, váha a peristaltické pohyby orgánů přirozeně vytváří pohyby v podobě odstředivé, dostředivé a rolující síly.
Zadruhé, ve vzpřímeném postavení se části těla následkem gravitace soustřeďují v této oblasti a vytváří střed těla (těžiště). Postavení středu (tan-tchienu) je určováno pohyby a sladěním všech částí těla. K udržení středu je proto nutné upravovat a vyrovnávat různé části těla.
S ohledem na dva zmíněné důvody vyžaduje tchaj-ťi čchüan, aby všechny pohyby z tan-tchienu vycházely, vracely se do něj, řídily se jím a podporovaly ho.
Střed ovlivňují všechny části těla, přičemž nejpřímější vliv mají 1. stoupání a klesání bránice při dýchání; 2. zatažení břišních svalů; 3. zatlačení a vytažení mingmenu* a pupíku; 4. změna plnosti či prázdnoty, tj. v zatížení, levé a pravé kchua (kua)**; 5. pozvednutí bodu chuej-jin (huiyin); 6. pohyb a postavení kostrče; 7. vnitřní a vnější sklon pánve. Avšak všechny části těla jsou ovlivněny vzájemným pohybem.
* Pozn.: akupunkturní bod na zadní střední dráze cca v úrovni 2. bederního obratle
** Pozn.: termínem kchua 胯 se označuje oblast kyčlí a třísel, resp. pojivové tkáně kyčelní a tříselné oblasti
Přestože se střed při pohybu neustále mění, změna se podobá klouzavému pohybu rukou po piánu (glissando); i když jde o „sklouznutí“, vyžaduje tento pohyb, aby hráč postupně stiskl všechny potřebné klávesy a nevynechal či nepřeskočil žádnou z nich. Vnitřní rotace tan-tchienu by měla být plynulá a kruhová, bez ohledu na to, jestli jde o pohyb dopředu nebo dozadu, doleva či doprava, nahoru nebo dolů či šikmo. Působením vlastní váhy silou gravitace (spíše než za použití tlaku či tahu) zůstává střed vždy přirozeně uvolněný směrem dolů.
Vztah mezi středem a nohama je založen na tom, že síla je vedena dolů přes pánev (kchua), aby usnadnila přeměnu mezi plnou a prázdnou nohou (přenášení váhy). I když chce horní část těla využít sílu odraženou ze země, střed by měl zůstat uvolněný směrem dolů, a horní část těla může převzít pouze reaktivní sílu vzniklou opřením se o nohy a chodidla. Pohyb středu není vyvolán tím, že zatlačíme nohou přímo nahoru. Připomíná akrobata chodícího uvnitř míče; míč se otáčí a pohybuje, protože se mění jeho střed, nikoli proto, že by ho někdo tlačil zvenčí. Tan-tchien tedy rozhoduje, jak se bude tělo pohybovat. Přesný směr vždy souvisí s příslušnými pohyby, s uvolněním a duševním záměrem.
Zdroj: Lower Abdomen (Chinese Whispers)
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Popořte nás